söndag 15 juni 2008

Beskrivning till miniväskorna


Material:
1 godisbit
2 papper, 1 bit för väskan och 1 för att stansa ut en figur
2 band att ha runt om väskan och en bit för handtag
1 minibrad
Skärmaskin (gärna med bigblad också)
Hörnstans och figurstans
dubbelhäftandetape eller bra lim (tape rekommenderas)
sax
Penna

Jag har inga fasta mått för alla väskor, utan det beror på hur stor godisbiten är som ska vara i.
(vik in omslagspapprets flärpar under godisen)
En Geishabit är ca 2 cm bred, 3,7 cm lång och 1,5 cm hög. Det gör att jag vill ha pappersremsan 4cm bred och 10cm lång (vill man ha större "lock" gör remsan några mm längre.
Biga remsan på 3,25 cm, 5,25 cm och 8,5 cm. Den lilla biten som blir över efter sista biglinjen blir locket, det har jag rundat med hörnstans.

Om man vill dekorera väskan med linjer eller så kan det göras nu. Det är lättare att göra innan man börjar montera ihop den.Gör hål för handtaget, hålen görs mitt i vikningen mellan bakstycke och lock.


Bandet som ska vara runt om väskan behöver vara lite längre än pappersremsan. Sätt dubbelhäftandetape på bandetsbaksida. Börja med att fästa bandet mot framsidans överkant (den delen hamnar under locket) följ sedan väskan runt. För att bandet inte ska bli för kort vik väskan samtidigt som du fäster bandet.

Nästa steg är att göra handtaget. Det går bra med ett smaltband eller tex. scrapersfloss. Tänk på att inte göra handtaget för långt - då orkar det inte hålla upp sig utan faller ihop. Gör vanliga knutar på undersidan och trimma av överflödigt band (annars kan det bli knöligt när väskan sätts ihop)

Stansa ut din figur, nu valde jag en stjärna. Gör ett hål i mitten av figuren för braden. Gör ett hål genom väskans lock och framsida och stick igenom braden och fäll ut dess ben. Detta gör att väskan håller ihop.

Nu är det bara att sätta i godisen. För att den ska sitta bättre fäst en liten bit dubbelhäftandetape på undersidan av godisen.

8 kommentarer:

Tezzan sa...

Vilken gullig liten ask...

Anonym sa...

Tack för tipset, det ska jag prova!

Scrapparazzi sa...

Tack för tipset... väskan är ju hur söt som helst :)

Laila sa...

Tack snälla du för att du delade med dig!
Den är bara så underbar!

Angelika sa...

Men å va fint och gulligt!
Detta hamnar på min "måste göra lista" :-)
Tack för bra tips!
Ha det gott!
/A

Annica H sa...

Superfina! Men hur ska man hinna testa alla fina idéer man ser? Förslag? 40 tim/dygn? :)

Anonym sa...

Superläcker liten ask!! Den ska jag verkligen prova mig på!

Emelie sa...

Vad gullig, en sån ska jag nog prova att göra